schmits.reismee.nl

Dagje Udine

Het heeft de hele nacht geregend en onweer, dus geen strandweer, daarom besluiten we Udine te gaan bezoeken. Na eerst nog even langs de receptie te gaan en de plaats verder vastgelegd voor de rest van de maand. We mogen blijven tot september en ook op dezelfde plek .....

Na het ontbijt vertrekken we, het is ongeveer één uurtje rijden, volgens de websites is er ook markt. Het weer is slecht, en aangekomen in Udine is het marktje nog kleiner dan in Berkel, de stad zelf valt ook een beetje tegen.

We vinden in de buurt wel een hele grote "Centro Commerciale" en besluiten verder maar te gaan shoppen.

Bij happy ECasa ( een mix van Xenox en Blokker) vinden we nog wat leuke dingetjes om de caravan verder mee op te leuken.

We gaan weer terug richting de camping, in Aquilea ziet John bordjes "Wijnhuis Donda" en slaan af richting deze wijn boerderij. De wijnboer zelf spreekt alleen Italiaans, maar er zijn hele leuke Italianen ( Francesco, Lea en dochter Sophia) die ook wijn aan het proeven zijn, Francesco biedt zich aan te tolken hij spreekt goed engels :) Wij krijgen allerlei adviezen over de wijnen uit deze streek en ook nog een paar adressen waar lekker kan worden gegeten. Ook een adres van een Klooster dicht bij Castel Monte op ongeveer een uur rijden. Daar wordt ook hele bijzondere en lekkere wijn gemaakt, we gaan ze zeker nog bezoeken.

Na enig proefwerk door Yvonne wordt een rode wijn gekwalificeerd als geschikt voor thuis, het blijkt een Fruitella Rood te zijn met 14% alcohol een stevige winter wijn. Natuurlijk wordt er weer een doosje in de auto geladen. We proberen de nieuwe adressen van Francesco uit en rijden richting Boscat, de restaurants hebben echter nog geen klanten en als enige vinden wij het ongezellig. We besluiten maar weer naar Grado te rijden erg leuk waren we al maar nog niet met de auto, dit blijkt geen goede keuze, nergens één parkeerplekje meer te vinden in Grado en dus maar weer terug naar ons eigen plekje in het Restaurant op de camping........ Allebei maar een pizzaatje besteld toch ook wel lekker met een half litertje frizantino en een spezzi en natuurlijk de vogeltjesdand de ketchup song etc. maakt de avond toch weer geslaagd.

Terug naar de caravan onder de plu drinken we nog wat en kijken nog een film van Jean Claude van Damme met onze eigen sateliet haha.

Daarna lekker naar bed met weer een extra dekentje

Marijke

Ik lees jullie verhalen graag. Jammer van al de regen ,maar de zonneschijn er tussendoor maakt vast weer veel goed. In die druildagen kun je ook een cursusje Italiaans voor beginners gaan doen. tot snel